Vedtægter

 

Vedtægter for Lyngby Dans - LYAF 

§ 1 Foreningens navn
Foreningens navn er Lyngby Dans – LYAF 

§ 2 Foreningens hjemsted
Foreningens hjemsted er Lyngby-Taarbæk Kommune

§ 3 Foreningens medlemskab

LYAF er tilsluttet FIL (Fællesrepræsentationen af idrætsforeninger i Lyngby-Taarbæk Kommune)

§ 4 Foreningens formål
Foreningens formål er at fremme dans med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til dans i Danmark. Det er desuden foreningens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen.  

§ 5 Foreningens pligter
Foreningen yder tilbud om instruktion og træningsfaciliteter og varetager medlemmernes interesse overfor myndigheder og i organisationer 

§ 6 Optagelse som medlem i foreningen
Stk. 1:
Som aktivt medlem kan optages enhver, der tilslutter sig foreningens formål og betaler kontingent for en periode på mindst tre måneder.

Stk. 2:
De optagne medlemmer placeres i én af følgende kategorier:
A-medlemmer: Medlemmer under 18 år
B-medlemmer: Medlemmer fra 18 år, men under 25 år.
C: Medlemmer fra 25 år.
D-medlemmer: Professionelle dansere og danseinstruktører. ’D-medlemmer’ skal godkendes af Bestyrelsen inden optagelsen. 

Stk. 3:

Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige bestemmelser. Medlemmerne er desuden forpligtet til at overholde de regler og bestemmelser, som er fastsat af en organisation, som foreningen er tilsluttet. 

§ 7. Fastsættelse af kontingenter
Stk. 1:
Kontingenter fastsættes på den ordinære generalforsamling. Der kan fastsættes forskellige kontingenter for konkrete grupper af medlemmer, herunder aldersbestemt kontingent for aktive, kontingent for passive medlemmer og eventuelt helt eller delvist frikontingent for grupper af ledere. Endvidere kan bestyrelsen fritage et medlem for kontingentbetaling, såfremt særlige forhold taler for det.

 

Stk. 2:

Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.

Stk. 3:

Såfremt et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter at være blevet rykket, slettes den pågældende som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.

Stk. 4:

Æresmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, suppleant, revisorer samt de af Bestyrelsen godkendte udvalgsmedlemmer er kontingent frie.

 

§ 8 Udelukkelse og eksklusion

Stk. 1:

Et medlem kan udelukkes midlertidigt for en periode op til seks måneder eller kan ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører. 

Stk. 2:

I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes til bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre bestyrelsen bestemmer andet.

Stk. 3:

Generalforsamlingen kan godkende bestyrelsens beslutning om eksklusion med almindeligt flertal.  

Stk. 4:

Hvis et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.

 

§ 9 Generalforsamling
Stk.1:
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Stk.2:
Ordinær generalforsamling afholdes i årets første kvartal. Ordinær generalforsamling indkaldes af Bestyrelsen med skriftlig meddelelse til medlemmerne,
og ved opslag i undervisningslokalerne med mindst 6 ugers varsel. Indkaldelse indeholder som minimum tid og sted og foreløbig dagsorden samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest 4 uger før den ordinære generalforsamling. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag. Endelig dagsorden udsendes senest to uger før generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen, og den endelige dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles, de valg, der skal foretages, og regnskab og andre bilag til dagsordenen skal medfølge.         


Stk. 3:
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt personer bestyrelsen har inviteret. Stemmeret har medlemmer, der er indmeldt via klubmodulet på Lyngby Dans hjemmeside og betalt det sidst opkrævede kontingent, og hvis medlemskab har varet mindst 1 måned, samt de af generalforsamlingen og Bestyrelsen godkendte kontingentfrie medlemmer jvf. § 7. stk.4. Børn og unge kan, fra de er fyldt 15 år, selv udøve medlemsrettighederne, herunder stemme på generalforsamlingen. Stemmeretten for medlemmer under 15 år udøves af en forælder eller værge.

Stk. 4:

En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.

Stk. 5:

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen. 

Stk.6:
Der kan stemmes ved fuldmagt, som er givet skriftligt. Dog kan intet medlem have mere end 2 stemmer, bestående af egen stemme samt 1 skriftlig fuldmagt.

Stk. 7:
Afstemningsmetode fastsættes af dirigenten. Dog kan mindst 10 tilstedeværende medlemmer forlange skriftlig afstemning.

Stk. 8:
Beslutninger vedtages på generalforsamlingen ved simpelt stemmeflertal. Til vedtægtsændringer kræves dog 2/3 stemmeflertal af de fremmødte medlemmer.

Stk. 9:
Det samlede antal repræsenterede stemmer opgøres af dirigenten umiddelbart efter åbning af generalforsamlingen.

Stk. 10:

Bestyrelsen sørger for, at der tages referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten. 

 

§ 10 Dagsorden for ordinær generalforsamling 
Dagsorden for ordinær generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

Valg af dirigent

  1. Valg stemmetællere
  2. Formandens beretning om foreningens virke i det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Indkomne forslag
  5. Fastsættelse af kontingenter
  6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år og valg af 3 bestyrelsesmedlemmer i ulige år.
  7. Valg af 1 suppleant til Bestyrelsen
  8. Valg af 1 revisor+ 1 revisor suppleant
  9. Eventuelt

Bestyrelsesmedlemmerne afgår efter tur hvert andet år. Suppleanterne til Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen.   


§ 11 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1:
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes når Bestyrelsen finder det ønskeligt.

Stk.2:
Der skal indkaldes når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter begæring herom med angivelse af forhandlingsgenstand. En sådan generalforsamling skal indkaldes til møde med mindst 2 ugers varsel, og afholdes senest 3 uger efter, at begæringen er sendt til formanden.  
 
§ 12 Bestyrelsen
Stk.1:
Bestyrelsen varetager det daglige arbejde i foreningen
Stk. 2:
Bestyrelsen består af 5 medlemmer og konstituerer sig selv på sit første møde med formand, næstformand, kasserer og sekretær, og fastsætter selv sin forretningsorden. Chefinstruktør, eller ledende danseinstruktør, kan ikke være medlem af bestyrelsen. Ved enstemmighed i bestyrelsen er formandens stemme den afgørende stemme.

Stk. 3:
I tilfælde af vakance indtræder suppleanten.

Stk.4:
Sekretæren skal tage referat over de på bestyrelsesmøderne vedtagne beslutninger.

Stk. 5:
Valgbar til Bestyrelsen er ethvert fuldgyldigt medlem  

Stk. 6:
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg efter behov. I ethvert nedsat udvalg skal der deltage mindst 1 bestyrelsesmedlem. I nedsatte udvalg skal det være bestyrelsesmedlemmet, der har det overordnede ansvar for løsning og afrapportering af udvalgets opgaver.  

Stk. 7:

Chefinstruktør, eller ledende danseinstruktør, som defineres af bestyrelsen, deltager på alle bestyrelsesmøder. Dog uden stemmeret. Ved inhabilitet kan bestyrelsen bede chefinstruktør om ikke at deltage under et dagsordenspunkt.


 § 13 Bestyrelsens kompetencer og ansvar 

Stk. 1:

Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst to yderligere bestyrelsesmedlemmer i forening i forbindelse med oprettelse af bankkonti. 

Ved optagelse af lån og ved salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse. 

Stk. 2:

Salg/pantsætning kan kun finde sted efter godkendelse på foreningens generalforsamling.

Stk. 3:
Alle faste udgifter er godkendt af bestyrelsen ved bestyrelsens godkendelse af budgettet.

Stk. 4:
Bestyrelsen er ansvarlig for, at foreningens regnskab føres forsvarligt.

 
§ 14 Regnskabsåret
Stk. 1:
Regnskabsåret følger kalenderåret. 


§ 15 Revision af regnskabet
Stk. 1:
Revision af regnskabet foretages 14 dage før den ordinære generalforsamling og i øvrigt når revisorerne finder det nødvendigt.  

§ 16 Udmeldelse af foreningen
Stk. 1:
Indmeldelse er bindende for hele sæsonen.  
Udmeldelse kan i særlige tilfælde ske ved Bestyrelsens godkendelse efter skriftlig ansøgning.  
 
§ 17 Foreningens opløsning
Stk. 1:
Foreningen kan opløses efter vedtagelse på to med tre ugers mellemrum særligt indkaldte generalforsamlinger med ¾ stemmeflertal af de fremmødte medlemmer. På den første generalforsamling skal ligeledes tages stilling til anvendelsen af foreningens midler – som dog skal komme amatørdansen i Danmark til gode.

 

 

Vedtaget på generalforsamlingen den 17. mats 2025.

 

 


 
 

Nyheder

Instagram

Loading